6.9 C
Amsterdam
maandag, september 21, 2020
Home Marketing Logo ontwerpen? Hier moet je rekening mee houden!

Logo ontwerpen? Hier moet je rekening mee houden!

Ben je van plan een eigen bedrijf te starten? Dan moet je hier natuurlijk een goed logo voor hebben. Het bedenken van een logo is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Indien je hier geen ervaring mee hebt, is het ontwerpen van een logo betrekkelijk lastig. Je kunt er in dat geval voor kiezen om het ontwerpproces uit te besteden aan een ontwerper. Dit brengt echter kosten met zich mee. En een logo ontwerpen prijs is vaak niet mals. Besluit je daarom zelf aan de slag te gaan met jouw logo? Dan kun je hier vast en zeker nog wel wat tips bij gebruiken. Daarom vertellen wij je hier waar je rekening mee moet houden bij het ontwerpen van een logo.

1. Wat wil je wel en wat niet?

Voordat je begint met het ontwerpen van het logo, moet je bedenken wat je precies wilt. Bij sommige bedrijven bestaat het logo enkel uit de naam van het bedrijf. In dat geval is het direct duidelijk wat een bedrijf voor je kan betekenen en waar zij mee te maken hebben. Niet iedereen is echter fan van een dergelijk logo. Sommige mensen zijn van mening dat een beeldmerk krachtiger werkt en beter herkend wordt. Bedenk dan ook altijd eerst wat je wel en wat je vooral niet wilt met jouw logo. Dit maakt het eens stuk makkelijker om een richting te kiezen en te starten met ontwerpen.

2. Maak het niet te ingewikkeld

Het belangrijkste voor een logo is dat mensen jouw bedrijf eraan herkennen. Vaak wordt gedacht dat dit enkel gebeurt wanneer er sprake is van een ingewikkeld logo. Dat hoeft echter helemaal niet. De kracht van eenvoud speelt bij logo’s vaak een belangrijke rol. Maak het dus vooral niet onnodig ingewikkeld wanneer je een logo gaat ontwerpen. Verzin er bovendien niet allerlei poespas omheen. Dit kan het logo weliswaar mooier maken, maar het haalt de essentie ervan wel weg. Door te veel af te beelden weten mensen mogelijk niet goed meer wat jouw boodschap is.

3. Zorg voor een uniek logo

Er zijn genoeg mensen die eerst inspiratie opdoen voordat zij starten met het ontwerpen van een logo. Dit doe jij ongetwijfeld ook. Op het internet vind je vandaag de dag talloze logo’s van bedrijven. Zie je een logo dat je mooi vindt? Dan probeer je mogelijk om eenzelfde soort logo te ontwerpen. Dit is natuurlijk makkelijk, maar het is niet echt verstandig. Je moet er namelijk voor zorgen dat het logo van jouw bedrijf uniek is. Waarom? Omdat jij je met een uniek logo kunt onderscheiden van concurrenten. Bovendien kun je problemen krijgen wanneer je een logo van een ander bedrijf na-aapt.

4. Sla het logo op in verschillende bestandextensies

Heb je een logo ontworpen? Dan is de kans groot dat je hiervoor een programma als Photoshop, InDesign of Illustrator voor gebruikt hebt. Bij het opslaan krijgt het bestand in dat geval de extensie .psd, .indd of .ai mee. Jij kunt deze bestanden zonder problemen openen, maar dat geldt niet voor iedereen. Je moet namelijk over Photoshop beschikken om een .psd-bestand te kunnen openen. Sla jouw logo daarom altijd op in verschillende bestandsextensies. Kies ook voor .jp(e)g, .pdf en .png. Op deze manier wordt het makkelijker om jouw bestand te delen en kan iedereen het zonder problemen openen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Meest gelezen

Hoe communiceer jij met je klanten?

Communiceren met je klanten is niet altijd even makkelijk. Het klinkt namelijk vaak een stuk makkelijker dan je denkt. Want kan jij prima communiceren...

Scoor altijd op het gebied van marketing met deze middelen! 

Marketing, het is iets waar ieder bedrijf mee te maken krijgt. De perfecte manier om naamsbekendheid op te bouwen en het zorgt daarnaast voor...

IT verhuur tijdens coronacrisis

De coronacrisis heeft grote impact op onze samenleving. Niet alleen privé krijgen we te maken met de gevolgen van het virus, maar ook op...

Beveiligen van je bedrijfsdata? Dat kan, met deze 4 tips!

Voor een organisatie is het van groot belang om bedrijfsdata veilig te houden. Werk je met gevoelige informatie of niet; als bedrijfsgegevens toegankelijk worden...