Meer tijd overhouden door efficiënter te werken

0
8273
man die haast heeft op het werk

Heb jij soms ook het gevoel dat je to-do-lijst na een werkdag juist langer is geworden en je vaak te weinig tijd hebt voor alles wat je wilt doen? Wellicht is time management dan wel iets voor jou! Met time management ga je slimmer werken, waardoor je aan het einde van je dag zelfs tijd overhoudt.

Wat is time management?

Time management houdt in dat je je tijd efficiënt plant, zodat je deze doelbewust besteedt. Met als resultaat dat je slimmer werkt en meer gedaan krijgt in minder tijd. Sterker nog, uiteindelijk houd je vaak zelfs tijd over! We delen een aantal tips om zelf met time management aan de slag te gaan. Wil je meer leren? Dan kun je ervoor kiezen om een time management workshop bij expert Björn Deusings te volgen.

Tip 1: Schrijf alles op

Zorg ervoor dat je al je taken opschrijft in een lijst of agenda. En dan ook echt alle taken: niet alleen de vergadering zelf, maar ook de voorbereiding en achteraf het uitwerken van de notulen. Daarnaast is het slim om elke dag een uur te blokken om gefocust aan een taak te kunnen werken, zonder afleidingen om je heen. Je zult zien dat je dan heel wat gedaan kan krijgen!

Tip 2: Plan je taken in

Vraagt een collega of je tijd hebt om een bepaalde taak op te pakken? Kijk dan in je agenda of je hier die dag tijd voor hebt. Doordat je alles hebt opgeschreven, heb je een duidelijk overzicht hoeveel tijd je per dag nog beschikbaar hebt voor andere taken. Vaak kom je er dan zelfs achter dat de taak niet eens zo urgent is en prima een andere dag opgepakt kan worden. Door alle taken goed in te plannen en geen taken ad hoc op te pakken, houd je uiteindelijk juist meer tijd over.

Tip 3: Check je e-mail op bepaalde tijden

Beantwoord jij altijd gelijk je e-mail? Dan is de kans groot dat je afgeleid raakt en niet meer gefocust bent op de taak waar je mee bezig was. Check daarom je e-mails op gezette tijden, bijvoorbeeld aan het begin van de dag, na de lunch en aan het einde van de dag. Beantwoord eerst de mails die je snel kunt beantwoorden, en daarna de mails waar je iets langer over doet om te beantwoorden. Is er een noodgeval? Dan ben je altijd nog telefonisch te bereiken.