Heb je een vrij jonge doelgroep, dan kun je tegenwoordig niet meer om Instagram heen. Het is een platform voor inspiratie, waar gebruikers foto’s en video’s plaatsen over alles wat hen bezighoudt. Je kunt hierbij denken aan een lekker diner, hoe ze in de sportschool bezig zijn of wat ze allemaal klaarmaken in de keuken. Maar ook zakelijk wordt Instagram steeds vaker gebruikt. Als bedrijf kun je bijvoorbeeld foto’s plaatsen van de nieuwe kledingcollectie, gerechten van de vernieuwde menukaart of inspirerende teksten voor sporters. Maar hoe zorg je er nou voor dat het gebruik van Instagram zorgt voor jouw zakelijk succes?
Bepaal van tevoren wat je wilt bereiken met Instagram
Het is goed om na te denken over wat je precies wilt bereiken met jouw bedrijf op Instagram. Wil je bijvoorbeeld zorgen voor een duidelijker profiel van je merk, door je bedrijfscultuur onder de aandacht te brengen? Of wil je Instagram vooral inzetten voor het zakelijk succes en meer leads te genereren? Je kunt er natuurlijk ook voor zorgen dat je eerst meer volgers krijgt, en daarna pas na gaat denken over een strategie. Kijk in dit geval vooral goed rond op het platform. Volg accounts die hetzelfde doen als jij, volg belangrijke hashtags die met jouw werk te maken hebben en kijk goed naar hoe anderen het doen. Vervolgens kun je op grond van je eigen ervaringen een strategie bepalen.
Algemene Instagram tips voor zakelijk succes
- Zorg ervoor dat je je bedrijfs- of merknaam gebruikt als gebruikersnaam.
- Zorg er ook voor dat je profiel op openbaar staat, zodat mensen je kunnen volgen. Wanneer je een privé-account hebt en iemand tagt jou, dan wordt dit niet openbaar weergegeven en dat is zonde, want dit is een uitstekende manier voor naamsbekendheid!
- Voeg een link toe aan je profiel zodat mensen direct naar je website door kunnen klikken als ze je profiel bekijken.
- Wat ook handig is, is om je locatie toe te voegen aan je foto’s. dit zorgt niet alleen voor veel meer interactie, maar ook voor volgers binnen je omgeving.
- Maak kwalitatief goede foto’s die opvallen bij je volgers.
- Zorg voor Call-to-action.
- En vergeet niet om de juiste filters, links, tags en hashtags toe te voegen aan je bericht. Een juist gebruik van verschillende hashtags kan je 12% meer interactie opleveren.
Hoe werken hashtags precies op Instagram?
Instagram werkt, net als Twitter, met hashtags. Het grote verschil is alleen dat je bij Twitter erg beperkt bent in het aantal woorden en je bij Instagram van zoveel mogelijk hashtags gebruik kunt maken. Elke keer wanneer je een foto of video plaatst kun je hier een filter overheen plaatsen, echter hoeft dit natuurlijk niet. vervolgens kun je bij ‘onderschrift’ een korte beschrijving plaatsen, samen met een aantal hashtags. Zorg er hierbij voor dat je hashtags gebruikt die passen bij de foto/video, bij jou bedrijf én die potentiële volgers uitnodigt om je te gaan volgen.
Advertenties plaatsen op Instagram
Het is ook mogelijk om te adverteren op Instagram. Dit doe je via Facebook, want Facebook heeft Instagram in 2012 overgenomen. Wil je kunnen adverteren op Instagram, dan heb je dus een bedrijfspagina op Facebook nodig. Zorg ervoor dat je deze open hebt staan. Je Facebook-bedrijfspagina doen je te koppelen aan je Business Manager account, om daar vervolgens een nieuwe pagina te kiezen. Vanuit hier kun je ook je statistieken inzien.
Lees ook: Low budget marketing tips voor startende ondernemers