Door een concurrentievoordeel te behalen kan je jezelf onderscheiden van andere sollicitanten tijdens het zoeken naar een baan en je positioneren voor een snelle carrièrevooruitgang. En daarbij is harder werken niet de voornaamste oplossing, hoewel een flinke dosis doorzettingsvermogen en productiviteit je ongetwijfeld in de hand zullen werken! Maar om jezelf boven de concurrentie te tillen, is het van vitaal belang strategisch te werk gaan. Gebruik deze stappen om jouw voordeel te behalen.
1. Onderhoud jouw vaardigheden
Misschien een van de belangrijkste elementen om te concurrentie voor te blijven, is door te blijven leren over innovaties in jouw vakgebied en gretig te blijven om nieuwe vaardigheden onder de knie te krijgen. Neem bijvoorbeeld een kijkje bij deze lijst aan Post HBO opleidingen om te groeien en door te stromen in jouw veranderproces. Of ben je geïnteresseerd om jezelf te ontwikkelen in bedrijfssturing en een vooruitkijkende werkstructuur, dan is een lean six sigma black belt opleiding misschien wel een goed idee. Bovendien kun jij je kennis en vaardigheden ook verbeteren door (online) lessen, workshops, seminars en conferenties bij te wonen. Door je voortdurend eigen te maken in de laatste ontwikkelingen binnen jouw branche, zal je ervoor zorgen dat je al snel de aangewezen persoon zal zijn en wordt gezien als de expert op jouw werkplek.
2. Verbeter jouw interpersoonlijke vaardigheden
Jouw harde vaardigheden zin uiteraard essentieel voor ontwikkeling in je loopbaan, maar wat je net zoveel voordeel kan geven ten opzichte van anderen, is de beheersing van interpersoonlijke vaardigheden. Het vermogen om in een team te werken en goed met anderen op te schieten is namelijk net zo belangrijk, zo niet zelfs belangrijker, dan je beheersing van harde vaardigheden. Enkele van de beste vaardigheden die goed zijn op om te concentreren zijn: teamwork, sociale vaardigheden, probleemoplossend vermogen, overtuigingskracht en leiderschap.
3. Leer effectieve en empathische communicatie onder de knie te krijgen
Je kunt het ver schoppen met effectieve, empathische en transparante communicatie! Hiermee geef je blijk dat je begrip kan tonen voor de ander en jouw betekenis in een organisatie kan vergroten. Er zijn immers talloze organisaties die behulpzame teamleden nodig hebben en goed op kunnen schieten met het gebruik van woorden. Dit zal niet alleen helpen om de behoeften van een project duidelijk en beknopt uit te leggen, maar zal er ook voor zorgen dat alle zaken zoveel als mogelijk worden besproken, om onduidelijkheden en onzekerheden links te laten liggen.