Wat is Google Adwords?

0
26526
adwords

Google Adwords is een advertentieprogramma dat gemaakt is door Google. Dit programma biedt bedrijven de mogelijkheid om gebruikers van deze zoekmachine te bereiken met advertenties. Ook biedt het adverteerders de mogelijkheid om onderzoek te doen naar veel gezochte zoekwoorden. Met Adwords kun je het zoekvolume per woord zien, ermee adverteren en zien hoeveel andere bedrijven hiermee willen adverteren. Daarnaast is Adwords de grootste inkomstenbron van Google en wordt het gezien als de meest effectieve methode om online te adverteren.

Wat zijn de voordelen van Google Adwords?

Doordat Google een grote machtspositie heeft als zoekmachine, heeft hij veel data over de intenties van consumenten. Met deze date kunnen zij gerichte advertenties laten zien, wat voor bedrijven erg interessant is. wil je bijvoorbeeld hondenbrokken verkopen, dan kan Google iedereen bereiken waarvan zij denken dat ze een hond hebben. Hierdoor kan een advertentie erg effectief zijn. Dat Google zo groot is als dat hij momenteel is, komt dan ook door deze manier van adverteren. Adwords is in totaal voor ongeveer 97% verantwoordelijk voor de totale omzet van Google; die wordt geschat op 72 miljard euro per jaar.

Wat zijn de kosten?

Wil je adverteren op een bepaald zoekwoord, dan werkt dit bij Adwords als een soort veiling. Is er veel vraag naar een woord, dan is het vanzelfsprekend duurder om daarop te adverteren. Dit komt omdat er maar een beperkte ruimte is waar Google zijn advertenties in kan zetten, terwijl er tegelijkertijd veel adverteerders zijn die vechten om de hoogste positie in Google.

Je betaalt als adverteerde bij Google Adwords per klik. Het maakt in deze dus niet uit hoe vaak een bepaalde advertentie wordt getoond, er worden pas kosten in prijs gebracht wanneer iemand ook echt op die link klikt. Wat deze kosten per klik zijn, kan verschillen van één eurocent per kik tot aan tientallen euro’s. Zo zijn er bedrijven in Amerika die adverteren op het zoekwoord ‘Business Services’ en daar ongeveer 55 euro per klik voor betalen.

Is fraude mogelijk bij Google Adwords?

Je kan het misschien al bedenken, maar het is mogelijk misbruik te maken van het betalen-per-klik systeem van Google. Als een concurrent honderd keer op dezelfde link zou klikken, kan dit jou als adverterend bedrijf heel veel geld kosten. Er zijn gelukkig wel de nodige maatregelen getroffen door Google om deze fraude te voorkomen maar het blijkt nog steeds lastig te zijn om dit probleem helemaal te omzeilen. Vooral wanneer er via smartphones fraude wordt gepleegd is dit lastig, vanwege de snel wisselende IP-adressen. Wel is het zo dat Google hard terug blijft vechten om deze fraude te blijven limiteren. Tot nu toe is er in Nederland nog nooit sprake geweest van een groot fraude schandaal.

Lees ook: Wat is online marketing precies?