Als je een succesvolle marketingstrategie wilt bereiken zijn SEA en SEO erg belangrijk. Bij SEA en SEO gaat het allebei om de score in Google of andere zoekmachines. Ondanks de grote verschillen van SEA en SEO zijn de strategieën allebei met elkaar verbonden. Aangezien deze verbonden zijn is het voor iedere onderneming van belang, omdat de concurrent het anders wel doet.
In dit blog gaan we dieper in op wat SEO en SEA inhouden, de verschillen en welke manier interessant is voor jouw bedrijf!
SEO
De term staat voor Search Engine Optimization ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Het houdt in dat je met zoekwoorden kunt scoren in Google en op een duurzame manier je online vindbaarheid kunt verhogen.
SEO lijkt over het algemeen niet heel lastig, maar het draait niet alleen om de juiste zoekwoorden. Zo is het belangrijk dat je content plaatst die relevant is bij de pagina en kloppen. Het algoritme van Google is namelijk slim genoeg onzin op te pakken en weg te gooien. Door te investeren in SEO kan je website autoriteit bouwen en hierdoor een mooie positie krijgen in de zoekresultaten.
Wat heeft invloed?
De nieuwe technieken, inzichten en algoritmes gaan supersnel in de wereld van SEO, en voor de gemiddelde marketeer lastig te volgen. In de volgende punten wordt laten zien welke factoren invloed hebben op de ranking in Google.
Bij de technische SEO draait het om alle factoren die de online vindbaarheid kunnen beïnvloeden. Hierbij kun je denken aan de laadsnelheid, responsive, en gebruiksvriendelijkheid.
Naast de techniek is Content erg belangrijk om hoger te ranken in Google. Door de content te analyseren bepaalt Google of je relevant bent en aansluit op de zoektermen van de gebruiker. Wanneer je dus geen relevante content hebt, zal de vindbaarheid lastig te behalen zijn.
Autoriteit staat voor de grootte die jij hebt op het internet. Dit wordt met name bepaald door te kijken naar de backlinks die naar de website verwijzen. Dit is erg lastig omdat het door derden moet worden geplaatst en je moet hierin groeien om de juiste links te kunnen plaatsen op websites.
SEA
De term SEA staat voor Search Engine Advertising ofwel zoekmachine adverteren dit wil zeggen dat je kunt adverteren via bijvoorbeeld Google Ads om hoger te komen op de Google pagina’s. Het fijne aan de advertenties is dat je pas betaald wanneer er daadwerkelijk is de advertentie is geklikt en je sneller resultaat zal behalen.
De verschillen tussen SEO en SEA
Het grote verschil tussen SEO en SEA is de snelheid van het resultaat. SEA is relatief gezien een stuk sneller zichtbaar in de zoekresultaten. Maar wanneer je de campagnes stopzet zullen de campagnes niet meer worden laten zien. SEO is juist gericht op het lange termijn en dit kost een stuk meer tijd. Wanneer je op de eerste pagina van Google staat is het makkelijker om deze positie te behouden wanneer je de juiste content plaatst.
Een ander groot verschil zijn de kosten. Bij SEA worden de kosten betaald aan Google en dit wordt afgeschreven bij elke keer dat op de advertentie wordt geklikt. Om het juiste bedrag te gebruiken en de advertenties te laten beheren kun je dit het beste laten doen door een internetbureau. De mensen die daar werken hebben hier veel ervaring mee en hebben hoogstwaarschijnlijk ervaring met de branche waarin je werkt.