De visie van een werkgever is erg belangrijk. Niet alleen om doelen te kunnen stellen, maar ook om de hele organisatie in de juiste richting te laten gaan. Het zorgt voor een brug tussen het heden en de toekomst voor werknemers en zorgt ervoor dat de organisatie in beweging blijft.
Een succesvol bedrijf heeft een duidelijk beeld voor ogen waar ze in de toekomst willen staan. De doelen die ze daarvoor hebben, verbinden ze daarmee. Een visie is zeker niet alleen voor multinationals, al wordt dat wel vaak gedacht.
De visie van je organisatie opstellen
Zorg ervoor dat je anderen betrekt bij het opstellen van een visie. Dit kunnen mensen uit je organisatie zijn, maar ook vrienden, partners of kennisexperts. Door het samenstellen van zo’n groep zorg je voor betrokkenheid en begrip voor de keuzes die je maakt. Zorg ervoor dat alle onderstaande factoren bij jouw groep vertegenwoordigd zijn:
- Draagvlak – betrek mensen die jou kunnen helpen de visie uit te voeren
- Innovatief – zorg ervoor dat je vindingrijke mensen in je groep hebt
- Tijd – je groep heeft genoeg tijd nodig de visie te ontwikkelen en om te zetten in de praktijk
- Tegendraads – betrek hierbij ook onafhankelijke denkers
- Enthousiasme – zorg ervoor dat dit traject niet wordt gezien als een last, maar als een kans voor je organisatie
- Ambitie – neem energieke mensen die niet bang zijn te werken voor verandering
- Multidisciplinair – kies niet alleen voor strategen en controlfreaks, maar ook mensen met andere inzichten en achtergronden
Stel een missie op
Denk na over de koers, welke kant wil je op gaan? Waarom is jouw bedrijf aanwezig en wat wil je de mensen meegeven? Bekijk hierbij ook het verleden en de identiteit van je organisatie.
Verken je ontwikkelingen
Er zijn veel bedrijven die alleen naar de korte termijn kijken, terwijl dit juist niet nodig is. Onderzoek de belangrijkste trends en ontwikkelingen voor de aankomende paar jaar en kijk in hoeverre jouw organisatie daar belang bij heeft.
Bekijk de gevolgen voor je organisatie
Het kiezen voor een bepaalde richting betekend ook dat je waarschijnlijk tegen problemen of keuzes aanloopt. Door bepaalde doelscenario’s uit te werken kun je gaan bekijken wat de gevolgen voor je organisatie hierbij kunnen zijn. Daarnaast zorgt een doelscenario er ook voor dat je inzicht krijgt in wat je niet aantrekkelijk of belangrijk genoeg vindt. Dit kun je dus meenemen in dingen die je niet meer wilt doen.
De afronding
Hierna kun je dit allemaal op papier gaan zetten maar zorg ervoor dat het geen boekwerk wordt. Een goed beeld vormen op een A4’tje is hierbij het beste. Ook geef je vervolgens duidelijk aan wat je precies bereikt wilt hebben voor je organisatie en wanneer je dit wilt.
Lees ook: Tips voor het promoten van je bedrijf