Deelnemen aan een beurs kan ervoor zorgen dat je heel wat nieuwe klanten binnenhaalt, als je het goed aanpakt tenminste. Hoe zorg je ervoor dat je dit optimaal doet? Dat lees je in dit artikel.
Bepaal wat je met je deelname aan de beurs wilt bereiken
Je krijgt op de beurs de gelegenheid om in een korte tijd veel nieuwe mensen te leren kennen waarmee je normaal gesproken niet zo snel in contact zou komen. Wel is het verstandig eerst met een werkgroep te bepalen wat je doelstellingen zijn. Dit zodat de betrokkenen weten waar ze voor gaan en om te zien of de doelstellingen ook bereikt zijn. Wanneer dit niet is gelukt, moet je je zaken bijstellen voor een volgende beurs. Doelstellingen zorgen ervoor dat je de resultaten van een deelname aan de beurs meetbaar maakt.
Breng doelgroepen in kaart
Onderzoek de mogelijkheden waarbij je doelgroepen gericht uit kunt nodigen. Dit kan bijvoorbeeld via de e-mail of telefoon maar denk hierbij aan zoekmachinemarketing en sociale media. Hou er wel rekening mee dat het gaat om mogelijk nieuwe klanten. Wil je ook je vaste klanten uitnodigen, zorg er dan voor dat je hen iets nieuws te melden hebt.
Waar heeft je doelgroep behoefte aan?
Je doet er goed aan om, voordat de beurs begint, bij de organisator een bezoekersprofiel op te vragen. Zo weet je wie de beurs eerdere jaren bezocht hebben en wat hun informatiebehoefte is. uit onderzoek is gebleken dat veel van deze bezoekers daar enkel zijn ter oriëntatie. Ze zijn op zoek naar informatie in het algemeen maar moet wel aansluiten bij hun behoefte.
Maak een strategisch plan voor de beurs
Zorg ervoor dat je duidelijk maakt dat je aan de beurs gaat deelnemen en wat je daar gaat presenteren. Dit kan op je website, met bijvoorbeeld een banner. Je kunt er ook een aanbieding aan toevoegen, bijvoorbeeld dat ze een attentie krijgen wanneer ze een printscreen meenemen van die banner.
Goede voorbereiding
Zorg ervoor dat de stand medewerkers goed zijn voorbereid. Je krijgt maar één kans voor een eerste indruk, en je wilt niet dat je medewerkers dit voor je verpesten. De voorbereiding op de beurs is dus een heel belangrijk aandachtspunt.
Goede evaluatie na de beurs
Ook is het verstandig om te zorgen voor een goede evaluatie na de beurs, met iedereen die hieraan heeft meegewerkt. Bespreek daarin hoe zij het hebben ervaring, wat de doelgroep was en hoe de gesprekken verliepen. Maar ook hoeveel formulieren er zijn ingevuld en wat de kwaliteit is van de leads.